Planowana jest budowa obwodnicy Nowego Żmigrodu - 2 warianty

Odkąd zostały zdjęte ograniczenia w tonażu na drodze wojewódzkiej biegnącej od Folusza przez Samoklęski, Nowy Żmigród w kierunku przejścia granicznego w Barwinku, to mieszkańcy Nowego Żmigrodu obserwują wzmożony ruch tirów, które przejeżdżają przez żmigrodzki rynek.

Liczba ciężarówek, które jadą przez Nowy Żmigród od strony Jasła pozostaje bez zmian. Według szacunków mieszkańców, w ciągu doby przez żmigrodzki rynek przejeżdża ponad 2 tysiące tirów. Ciężkie pojazdy niszczą nawierzchnię, stwarzają zagrożenie zarówno dla pieszych, których ruch w centrum miejscowości jest dosyć intensywny, jak i dla kierowców. Długie zestawy pojazdów wyjeżdżając od strony Dukli, aby zmieścić się w zakręcie wyjeżdżają na przeciwległy pas jezdni.

Dodatkowo ruch tirów zwiększył się, kiedy przed kilkoma tygodniami otworzono dla ruchu drogę wojewódzką nr 993 od strony Folusza, przez Samoklęski i Nowy Żmigród. Dotychczas mosty na potoku Kłopotnica, które przecinały drogę 993 miały ograniczone możliwości tonażu, co powodowało, że tiry kierowały się z Gorlic bezpośrednio w kierunku Jasła. Teraz skracają sobie drogę i mkną wprost przez Nowy Żmigród.

Brak jest szacunków, o ile wzrósł ruch samochodów ciężarowych odkąd zostały wyremontowane mosty na potoku Kłopotnica. Mieszkańcy z centrum Nowego Żmigrodu twierdzą jednak, że różnicę w liczbie pojazdów widać gołym okiem. Zwłaszcza zimą, kiedy w okresach gołoledzi tiry mają problem z wjazdem do centrum Żmigrodu i blokują jeden pass ruchu. Problem dostrzegają nie tylko miejscowe władze, ale również zarządca drogi – Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie.

Były plany

O budowie obwodnicy Nowego Żmigrodu, która wyprowadzi ruch tranzytowy poza centrum miejscowości mówi się nie od dzisiaj. Jeszcze w lipcu 2017 roku w jasielskim starostwie odbyło się spotkanie dotyczące Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Podkarpackiego. Omawiano w nim perspektywę rozwoju województwa do roku 2030. Plan ten, to podstawowy dokument wyznaczający cele i kierunki rozwoju regionu w układzie przestrzennym.

Wśród wielu postulatów dotyczących rozwoju sieci dróg na terenie powiatu, padła też propozycja, by w wieloletnich celach inwestycyjnych ująć budowę obwodnicy Nowego Żmigrodu. Skąd mogą pochodzić pieniądze? Jeszcze we wrześniu ubiegłego roku mówiono, że obwodnica Żmigrodu może powstać z oszczędności po przetargach, które są ogłaszane w ramach programu Interreg Polska-Słowacja.

Poszukiwanie odpowiedniego wariantu

Jednak, aby poszukiwać źródeł finansowania potrzeba wytyczyć ślad jezdni oraz wykonać projekt budowlany.

– W ciągu drogi wojewódzkiej 993 Gorlice – Nowy Żmigród mamy wstępnie rozpoznane miejsce na wykonanie obwodnicy Nowego Żmigrodu. Jest to odcinek o długości kilometra. Wspólnie z gminą Nowy Żmigród moglibyśmy wykonać dokumentację i wtedy łatwiej byłoby uzyskać pieniądze w województwie np. z programu transgranicznego Polska-Słowacja

– mówił Adam Pawluś, starosta jasielski.

Gospodarz gminy Nowy Żmigród nie ukrywa, że cieszy go przychylność i zaangażowanie zarówno starosty jak i władz województwa.

– Szukamy rozwiązań, żeby tiry nie rozjechały nam rynku. W miejscowym planie mamy ujęty łącznik drogowy, który usprawni ruch w ten sposób, że samochody nie będą musiały wjeżdżać w rynek

– nie ukrywa wójt G.Bara. Wstępne warianty mówią o dwóch rozwiązaniach: w pierwszym zjazd z drogi wojewódzkiej byłby w okolicach kirkutu i wchodził w ulicę Dukielską przy zakładzie Jafar, z kolei według innego szlak nowej drogi rozpoczynałby się przy skrzyżowaniu z ulicą Gorlicką i biegł równolegle do potoku Niegoszcz.

– Jestem gotów działać i sfinansować dokumentację projektową – zapewnia gospodarz Nowego Żmigrodu. Jednak podkreśla, że trudno mówić jeszcze o szczegółach, podkreśla też, że nie ma jeszcze wybranego odpowiedniego wariantu. Każdy proponowany przebieg będzie najpierw konsultowany z mieszkańcami, którzy mają w tamtych okolicach działki.

Ile może kosztować budowa? Ponad kilometrowy łącznik drogi wojewódzkiej, która w ubiegłym roku na terenie Jasła wyniósł ponad 20 mln zł. Jak będzie w tym przypadku? Wstępny kosztorys może być znany dopiero po wybraniu odpowiedniego wariantu oraz rozpoznaniu terenu, na którym ma być zbudowany nowy szlak drogowy. Do tematu wrócimy.

Fakty Jasielskie